úvodní stránka

Vydává Agentura Helas ve spolupráci s Franchising.cz

Příběh drahých kamenů
Seriál

Příběh drahých kamenů

V sérii pravidelných rozhovorů si budeme povídat s českým králem šperků, majitelem společnosti ALO Diamonds, Alojzem Ryšavým. O drahých kamenech, o prstenech a krásných špercích.

Nákup luxusního šperku může být v životě velmi důležitým mezníkem. Poskytujete zákazníkům nějaké poradenství, jaký šperk je pro ně nejvhodnější? Případně, co mám dělat, abych nenakoupila úplně špatně?

V každém našem obchodě i tady na centrále poskytujeme ohledně šperků poradenství – co by měli koupit, kolik by měli investovat, vše podle toho, za jakým účelem šperk kupujeme. Tři základní otázky jsou vždy k čemu, komu a jaký máme budget. Důležitým faktorem je také váš věk. V tomto jsme schopní velmi dobře poradit. A co má člověk dělat, aby nenakoupil špatně? Určitě doporučujeme nakupovat tam, kde má prodejce reference – víme, že firma je stabilní, dále víme, že má kamenné ochody, protože není dobré nakupovat od překupníků, kteří nosí šperky domů. Rozhodně nedoporučuji nakupovat na letištích ani v cizině, protože prodejce pozná, že jste cizinec a nemá motivaci prodat vám dobře, chce prodat co nejvýhodněji pro sebe. Já bych to viděl tak, že by měli existovat rodinní klenotníci, kam chodíte a vracíte se, a kde máte jistotu, že když se vám se šperkem něco stane, tak vám pomůže. Jestli si něco koupíte „výhodně“ v zahraničí, nemáte se tady na koho obrátit a nemáte místo, kde servisovat. Nedoporučuji ani prodej přes internet, protože sice ušetříte 10 procent, ale nemáte komu reklamovat. Šperky by měly vydržet celý život a potřebujete se o ně patřičně starat, podobně jako o hodinky nebo automobil. Rozhodně to nefunguje tak, že si koupíte šperk a on je za 30 let pořád stejně krásný, když se o něj nestaráte. Pokud se o šperk nebudete starat a co dva roky jej servisovat, zkontrolovat a přeleštit kameny, budete mít problém. Proto doporučuji kupovat jen ve značkových firmách, kde dostanete ke každému šperku certifikát. Nemyslím papír, kde vám někdo něco načmárá. Musí být ověřeny soudním znalcem nebo to být mezinárodní certifikáty. Čím prestižnější značka, tím je větší garance, že je šperk kvalitní. U těch nejprestižnějších firem budete platit za jméno, ale lze najít i střední cestu, menší firmy, o kterých víte, že už fungují na trhu dlouho, mají kamenné obchody a nikam za dva roky nezmizí.

Takže nákup v Dubaji nedoporučujete?

Někdo vám tam dá slevu 30 procent a vy si myslíte, jaký jste neudělala dobrý obchod, ale takovou slevu vám seriózní obchodník u kvalitního šperku nedá. Nemáte možnost reklamace, servisu, a ani nemáte jistotu, že kámen odpovídá certifikátu. Prostě nevíte, co kupujete.

Odkud pocházejí kameny na vašich špercích?

Diamanty máme z Antverp, Izraele nebo Hongkongu. Barevné kameny jsou z celého světa. Bílé perly jsou z Austrálie, tmavé perly z Tahiti, smaragdy jsou z Kolumbie, barevné kameny jako citrín, topaz nebo ametyst z Thajska, opály z Austrálie.

Jaká jsou kritéria, podle kterých mám prsten vybírat či hodnotit?

Nejdůležitějšími kritérii jsou kvalita kamenů a kvalita zpracování. Můžete mít karátový diamant za padesát tisíc korun nebo pět set tisíc korun. A pořád to bude jeden karát a pořád to bude diamant. Stejně jako jiné věci mají kameny stupnici kvality, čistoty apod. Když někde koupíte prsten s karátovým diamantem za sto tisíc korun, neznamená to, že jste koupili dobře. Naopak u prodejce, který karátový diamant prodává za 350 tisíc, může cena kvalitě plně odpovídat. Vždy je tedy důležité sledovat jak cenu, tak kvalitu. Není kámen jako kámen. A platí to nejen u velkých, ale i malých kamenů. Kámen o desetině karátu, což je průměr tři milimetry, může stát někde 15 tisíc korun a jinde 25 tisíc korun. Záleží na šperku, jak je zpracovaný, jaká je kvalita kamene, jaká je jeho barva… Neposuzuje se zkrátka jenom velikost, ale i čistota atd. Totéž platí u barevných kamenů jako je rubín, safír nebo smaragd – čím jsou barvy sytější, tím je to dražší. Mezi bledým a tmavým safírem může být rozdíl v ceně i sto procent.

Podléhají prsteny obecné dobové módě, nebo mají svůj vlastní rytmus? Jak docílit, aby šperk, který budu vlastnit celý život, designově nezestárnul?

Trošku dobové módě podléhají. I když ne tolik, jako ostatní věci. Móda se neposouvá tak rychle jako třeba u oblečené, přesto tam vývoj existuje. Dneska bych si rozhodně nekupoval prstýnky, které se nosily před třiceti lety. V dnešní době jsou například populární zásnubní prstýnky s menšími diamanty vedle centrálního kamenu, zatímco kdysi byla populární klasika v podobě jediného diamantu. Celkově je však rychlost nástupu nových stylů mnohem konzervativnější. Když si koupíte v moderní firmě moderní šperk, máte jistotu, že bude moderní po celý váš život – šperky neztratí nic ze své designové hodnoty.

Co všechno mohu okolí sdělit prstenem na své ruce?

Určitě že jste zasnoubená, že máte dobrý vkus, že se k vám šperk hodí, jakou máte ráda barvu – je to spousta věcí. Když je šperk velký, máte ráda extravagantnější a nápadnější věci. A neposlední řadě to sdělí vaši náladu. Každá žena by si ve svém životě měla vybudovat několik kolekcí – něco z bílého zlata, něco z růžového, nějaké perly do divadla, něco barevného na léto apod. V průběhu života by si stejně jako šatník měla žena budovat i doplňky k outfitu podle situace. Na večeři si vezmete něco jiného než na dovolenou. Prostě mít pro každou příležitost něco na vystřídání.

Jak mám nejlépe o vzácný prsten pečovat?

Když ho koupíte u nás, budeme o něj pečovat zadarmo. Každý rok máte nárok přijít k nám a nechat si zkontrolovat kamínky, nechat si šperk vyčistit a vyleštit – a to po celý život. U nás máte také celoživotní garanci proti vypadnutí kamene.

Je každý šperk automaticky investicí, nebo existují šperky vhodnější pro nošení a šperky vhodnější pro investování?

Buď si šperk koupím kvalitní a je to zároveň investice, nebo si ho koupím nekvalitní a je to horší investice. Samozřejmě čím kvalitnější kámen a šperk, tím vám déle vydrží, což je na udržení finanční hodnoty lepší. Není tedy rozdíl mezi šperkem investičním a neinvestičním. Jediný rozdíl je ve výši té investice. Každopádně se dá říci, že za posledních sto let cena diamantů neklesla a cena zlata je dvojnásobná než před deseti lety. To znamená, že vložení peněz do šperků je zajímavá investice a každá rodina by měla mít nějaký dědičný šperk, který je zároveň rodinným majetkem a zároveň hezkou památkou.

Věříte na energetické vlastnosti drahých kamenů, vlivu na čakry a podobně?

Určitě si myslím, že kameny energetické vlastnosti mají. Je na každém z vás, který kámen se vám nejlépe nosí, co z něj cítíte, jak k němu máte blízko a jak ho máte rádi. Je v nich něco jako tajná síla.

Kde vaše šperky vznikají?

Přímo tady na centrále. Jsme momentálně největší klenotnický ateliér ve střední Evropě, prodáváme ročně asi 15 tisíc kusů. V České republice a na Slovensku máme retailovou síť specializovanou na diamanty, dále máme pobočku v Americe a v Hongkongu. Suroviny nakoupíme na celém světě, svezeme to sem, a tady vytváříme na šperky design, vyrobíme je, a pošleme do Miami, Brna nebo Bratislavy.

Ocenění českých podnikatelek

Archiv zpravodajů

© code&design VosK Praha 2013