úvodní stránka

Vydává Agentura Helas ve spolupráci s Franchising.cz

Muži milují stále jen chlapské obory, ženy milují vše
Ptáme se

Muži milují stále jen chlapské obory, ženy milují vše

Poradenská společnost NSG Morison je auditorem projektu Ocenění Českých Podnikatelek a zdrojem cenných informací a rad z oblasti daní, účetnictví, práva či podnikového vedení. Na zkušenost s českými podnikatelkami jsme se zeptali Radky Prachařové, manažerky vnějších vztahů NSG Morison.

Co vám zatím z profesního hlediska přinesla zkušenost s funkcí auditora OCP?

Pokud mám být upřímná, tak z profesního hlediska nám tato zkušenost přináší hodně práce. Do OCP se rok od roku dostává čím dál tím více skvělejších firem, takže například vloni jsme prověřovali přes 800 firem. Celý projekt bereme opravdu zodpovědně a tudíž veškeré firmy, které se k nám dostanou přes síto CRIFu posuzujeme individuálně. V první rovině posuzujeme samozřejmě dostupné finanční údaje, ale téméř vždy nakonec sklouzneme i do rozboru firmy samotné, předmětu podnikání a k pohledu dlouhodobějšího možného vývoje, konkurenčního prostředí firmy, atd. Když to zjednoduším, nakonec se ocitáme u malého zpracovaného posudku firmy. Většina žen má tak zajímavé předměty podnikání, že Vám to nedá se na jejich firmu podívat trochu více. Baví nás to a proto když vidíme, že opravdu zajímavá firma nenašla odvahu se do soutěže sama přihlásit, neváháme zvednout telefon a zkusit je přesvědčit z pohledu auditora, aby se majitelka do soutěže přihlásila. Není na tomto projektu hezčí pocit, když se vám podaři firmu přesvědčit k přihlášení se a ona následně vyhraje.

Co Vám z osobního hlediska přinesla zkušenost s OCP?

Kromě pár nových přítelství s úžasnými ženami, také občasné rozčarování ze strany mého manžela co všechno má zaplatit :) Ženy co potkávám v průběhu projektu mají tak užasné služby a výrobky, že se jim těžko dá odolat. A proto nakupuji maso od firmy Aspius od paní Klímové, celou zimu jsme neměli chřipku díky hlívě ústřičné od Terezie Company od paní Svátové, spíme v povlečení od paní Šachové ze Scan quilt a už i ty moje děti chodí do školy Sunny Canadian School , kterou vlastní úžasná dáma paní Štunda, kterou jsem potkala,kde jinde, než na OCP.

Přinášejí vám nové pohledy na vaši vlastní činnost i samotné podnikatelské příběhy?

Asi to trochu šokuje, ale čím více o firmám víme, tím více si uvědomujeme, že je toho ještě hodně, co nevíme. Rodinnými firmami se zabýváme již řadu let, ještě před vstupem do OCP. Troufám se říci, že právě naše firma před 5-6 lety, společně s vydavatelstvím Ekonomie, vykopla toto téma do českého prostředí. Dnes je z tématu rodinných firem až módní trend. Recept jak vést firmu a co s ní dále se dnes rozdává skoro na počkání. A to mne štve. Přestože bych měla z pohledu poradenské firmy jednoznačně napsat, že vám zaručeně poradíme, dám vám jednu radu zdarma. Nikdo, ani my, ani žádný jiný poradce Vám zaručeně neporadí. Je to vždy o tom, mít více variant budoucích scénářů, být dostatečně s předstihem připravená, soustředit se na vlastní vizi, intuici atd. Čím více se rodinnými firmami zabýváme, tím více zjišťujeme, že vývoj každé firmy se musí plánovat naprosto odlišně. V dalším vývoji firmy hraje tolik faktorů, včetně štěstí, potkání správných lidí ve správný čas, atd. Proto náš pohled na podnikání je čím dál tím více umocněn obdivem k podnikatelům samotným a zároveň nás o to více těší, když můžeme být jakkoliv nápomocni. Ono totiž chce velkou dávku odvahy nejenom podnikat, ale také nechat si od někoho radit a důvěřovat mu a vsadit na jeho rady, které mohou, ale také nemusí vyjít.

A jak můžete nové pohledy podnikatelkám otevřít vy?

Důvěrou. Důvěrou v to, že jim můžeme ukázat, že jejich podnikání má i jiné barvy než které znají ony. A to nic nestojí. Dělali jsme si nedávno průzkum a vyšlo nám, že až 80% pocent žen podnikatelek, když se na ně obrátíme, zda něco nepotřebuji, řeknou bez váhání ne. Skoro stejné množství z nich se bojí, že si hned začneme účtovat nějaké sumy.Když však ženy naváží s námi dialog, vše je jiné. Přece ani doktor vám není schopen sdělit diagnózu bez toho, aniž by vás nejdříve vyšetřil. Teda, pokud nepřijdete naprosto polámáni s trčející kostí. To ale ani dnešní firmy takovýto masakr na první pohled nemívají. Bohužel i my jsme tzv. doktoři firem. Jakmile k nám přijdete, a my vás kvalitně proklepneme, vždy něco najdeme. Ano, souhlasím, raději tedy k doktorům ani k poradcům nechodit. Ale sami si zodpovězte: uzdravíte se tím, že svojí nemoc budete ignorovat nebo o ní nevědět? To samé je i s firmou. Dlouhodobě určitě ne.

Liší se nějak struktura zájmu o různé druhy vašich služeb mezi muži a ženami?

Ano liší. Ženy více chodí k doktorům než k poradcům, muži zase naopak. Sturktura zájmu je však stejná , chtějí mít zdravou a prosperující firmu, kterou za čas zdárně předají či prodají.

Vnímáte růst podílu firem vlastněných ženami?

Určitě, dnes daleko větší podíl žen má vysokoškolské vzdělání, což dokazuje, že mají určité předpoklady a jsou si schopni jít za svým cílem. Také však ale více vnímáme, , že se ženy z firem začínají stahovat. A to je také dobrá zpráva. Mám tím na mysli, především ty ženy, které si po 20 letech podnikání uvědomují, že nemohou ve firmě dělat operativu napořád. Začínají podnikat takové kroky, aby nemusely být ve firmě každodenně. Tudíž mají více volného času, více cestují, více nakupují a tudíž daleko více podporují třeba i další start up firmy, které jsou opět možná zase vlastněné ženami. Kéž by to tak hezky fungovalo, že?

Vnímali jste zvýšení zájmu o vaše služby spolu s ekonomicky úspěšným loňským rokem, nebo to spolu nesouvisí?

Souvisí a velice. Tak jak je údajně nyní dobrá doba na prodej nemovitosti, je stejně dobrá doba i na prodej firmy. Ale dát dohromady dům, aby byl způsobilý k prodeji za co největší cenu, vezme mnohem méně času než firma. A to si boužel stále většina firem neuvědomuje a jsou velice zakočeni, že přestože poptávka je velká, jejich firmu za jejich finanční představu nikdo nechce. To si naštěstí začínají firmy reálně uvědomovat, proto zájem o naší pomoc se značně zvýšil.

Jsou ženy-podnikatelky stále oborově jinak zaměřené než muži?

Ano jsou. Muži milují stále jen chlapské obory, ženy milují vše.

Ocenění českých podnikatelek

Archiv zpravodajů

© code&design VosK Praha 2013